STATUT
Statut Polskiego Towarzystwa Ortoptycznego
im. Prof. Krystyny Krzystkowej
po zmianach z dnia 23.09.2017 wprowadzonych do KRS
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Towarzystwo Ortoptyczne im. Prof. Krystyny Krzystkowej i zwane jest w dalszej części statutu Towarzystwem.
- Towarzystwo jest dobrowolnym, samorządnym trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
§ 2
Siedziba Towarzystwa mieści się w Krakowie.
§ 3
Towarzystwo posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o Stowarzyszeniach z 7 kwietnia 1989 r. oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 4
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, jednak w zakresie niezbędnym dla zapewnienia realizacji celów określonych w § 8 niniejszego statutu, może ono prowadzić działalność także poza obszarem Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 5
Towarzystwo może przystępować do krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.
§ 6
Towarzystwo jest zawiązane na czas nieokreślony.
§ 7
Towarzystwo ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 8
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Może jednak zatrudnić pracowników do prowadzenia swoich spraw oraz powoływać oddziały, które mogą mieć osobowość prawną.
ROZDZIAŁ II
CELE TOWARZYSTWA I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 9
Celem działania Towarzystwa jest:
- Inicjowanie, rozwijanie, propagowanie i realizowanie inicjatyw, które przyczynią się do rozwoju ortoptyki.
- Umacnianie samorządności lokalnej oraz wspieranie organizacyjne osób fizycznych, firm i jednostek organizacyjnych, które podejmują takie działania.
- Upowszechnianie wiedzy o ortoptyce.
- Formułowanie i krzewienie zasad etyki zawodowej.
- Wyrażanie opinii i wnioskowanie w sprawach ortoptystów.
- Wyrażanie opinii o projektach aktów normatywnych dotyczących zasad wykonywania zawodu oraz występowanie z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej.
- Pomoc osobom niepełnosprawnym.
- Podejmowanie działań w zakresie działalności pożytku publicznego.
§ 10
W zakresie działalności pożytku publicznego Towarzystwo prowadzi działalność nieodpłatną w przedmiocie: działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowana poprzez wspieranie inicjatyw społecznych, gromadzenie funduszy na działalność społeczną, wspieranie inicjatyw mieszkańców, interwencje w zakresie ochrony środowiska, ochrony praw człowieka, prowadzenie ośrodków inicjatyw społecznych.
§ 11
- Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- Umożliwianie i podejmowanie wszelkich działań służących rozwojowi ortoptyki.
- Tworzenie możliwości integracji osób fizycznych, podmiotów gospodarczych, środowisk kulturalnych, oświatowych oraz wszelkich innych organizacji z terenu całej Polski.
- Pozyskiwanie funduszy w kraju i poza jego granicami.
- Prowadzenie działalności charytatywnej, szerzenie dobroczynności, idei wzajemnego zrozumienia oraz przygotowywanie do podejmowania rozmaitych funkcji społecznych.
- Utrzymywanie kontaktów i współpracy z podobnymi stowarzyszeniami i związkami w kraju i za granicą.
- Prowadzenie własnego informatora, wydawanie czasopism i innych publikacji.
- Wspieranie i inicjowanie innych działań mających na celu rozwój ortoptyki.
- Wspieranie materialne członków Towarzystwa w celu podnoszenia poziomu kształcenia.
- Udzielanie pomocy członkom Towarzystwa w szkoleniach, targach, wystawach oraz reprezentacja wobec władz lokalnych, o ile członek Towarzystwa wystąpi z takim wnioskiem.
- Promowanie i wspieranie działań i inicjatyw pozarządowych.
- Zbieranie i wymianę informacji.
- Prowadzenie poradnictwa i konsultacji dla organizacji pozarządowych.
- Współpracę z organizacjami pozarządowymi, instytucjami wspierającymi ich rozwój, a także organami administracji państwowej i samorządowej.
- Organizowanie konferencji naukowych, szkoleń, kursów oraz innych form doskonalenia zawodowego.
- Udział w badaniach przesiewowych i badaniach profilaktycznych narządu wzroku.
- Opracowywanie, administrowanie i zarządzanie programami lub projektami innych organizacji, instytucji oraz zespołów profesjonalistów i grup nieformalnych.
- Towarzystwo realizuje swoje zadania samodzielnie lub we współpracy z innymi organizacjami.
- Towarzystwo realizując cele statutowe może powoływać inne jednostki organizacyjne w granicach prawem dopuszczonych.
- Dla podniesienia poziomu prowadzonych działań Towarzystwo może powoływać sekcje jako funkcjonalnie i organizacyjnie wyspecjalizowane jednostki zajmujące się konkretną dziedziną działań Towarzystwa.
ROZDZIAŁ III
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW TOWARZYSTWA
§ 12
Na zasadach określonych w §13 Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne będące obywatelami polskimi posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych lub osoby prawne posiadające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a także cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 13
- Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każda osoba fizyczna, która złoży deklarację członkowską i która posiada uprawnienia do wykonywania zawodu ortoptysty.
- Członkiem zwyczajnym zostaje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym zostaje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu Towarzystwa.
- Członkiem honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Towarzystwa.
- Członkowie honorowi mogą być ustanawiani na podstawie uchwały Zarządu Towarzystwa na pisemny wniosek co najmniej 7 członków Towarzystwa.
- Zarząd Towarzystwa określi wzór deklaracji przystąpienia do Towarzystwa.
- W przypadku odmowy przyznania członkostwa przez Zarząd Towarzystwa wnioskodawca może w terminie 14 dni od otrzymania uchwały Zarządu Towarzystwa w tej sprawie, złożyć pisemne odwołanie do Walnego Zebrania Członków, które winno zostać rozpatrzone na najbliższym Walnym Zebraniu Członków.
- Odwołanie, o którym mowa w ust. 9, składa się za pośrednictwem Zarządu Towarzystwa. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
§ 14
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Towarzystwa,
- uczestniczenia w pracach realizujących cele i zadania Towarzystwa,
- korzystania z wszelkich form działalności Towarzystwa,
- udziału w zebraniach, wykładach i imprezach organizowanych przez Towarzystwo,
- zgłaszania wniosków dotyczących działalności Towarzystwa.
§ 15
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- brania udziału w działalności Towarzystwa i realizacji jego celów,
- przestrzegania postanowień statutu i uchwał władz Towarzystwa,
- regularnego opłacania składek,
- uczestniczenia w Walnych Zebraniach Członków,
- swoją postawą i działaniem przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia Towarzystwa oraz dbać o jego dobre imię.
§ 16
Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego ani czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w obradach Walnego Zebrania Członków Towarzystwa, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
§ 17
Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Towarzystwa, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Towarzystwa.
§ 18
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
- Członkowie honorowi mają obowiązek przestrzegania statutu i uchwał Towarzystwa.
§ 19
- Utrata członkostwa następuje na skutek:
- pisemnej rezygnacji złożonej do Zarządu Towarzystwa,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez osoby prawne,
- pozbawienia członkostwa na podstawie uchwały Zarządu Towarzystwa. Zarząd Towarzystwa może podjąć uchwałę o pozbawieniu członkostwa na wniosek co najmniej 5 członków Towarzystwa lub z inicjatywy własnej.
- Utrata członkostwa na podstawie ust. 1 lit. c niniejszego paragrafu może nastąpić z powodu:
- naruszenia postanowień Statutu lub nieprzestrzegania uchwał władz Towarzystwa,
- działania na szkodę Towarzystwa, w tym działania naruszającego dobre imię Towarzystwa, jego członków lub organów,
- utrudniania prac i działalności Towarzystwa, w tym jego organów,
- notorycznego nie brania udziału w pracach Towarzystwa,
- podejmowania działań sprzecznych z celami Towarzystwa,
- nieuiszczenia składki członkowskiej za okres 12 miesięcy,
- utraty przez członka praw obywatelskich w wyniku prawomocnego wyroku sądu,
- nieobecność na 3 kolejnych Walnych Zebraniach Członków, niezależnie od tego, czy zebranie miało charakter zwyczajny lub niezwyczajny, za wyjątkiem sytuacji usprawiedliwionych nieobecności.
- W przypadku długotrwałego braku zaangażowania w działalność Towarzystwa oraz nie uiszczenia składek za okres 12 miesięcy utrata członkostwa następuje automatycznie, bez konieczności podjęcia uchwały Zarządu Towarzystwa. Zarząd zawiadomi członka o utracie członkostwa. Zawiadomienie może zostać dokonane w dowolnej formie, w tym listem poleconym, mailowo, telefonicznie lub osobiście. Członkostwo może zostać przywrócone pod warunkiem niezwłocznego uiszczenia zaległych składek, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia powzięcia informacji o utracie członkostwa.
§ 20
- Od uchwały Zarządu Towarzystwa w sprawie pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków, które winno zostać rozpatrzone na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
- Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu Towarzystwa, w nieprzekraczalnym terminie 21 dni od dnia otrzymania uchwały Zarządu Towarzystwa.
- Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do przywrócenia terminu do złożenia odwołania.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE TOWARZYSTWA
§ 21
Władzę Towarzystwa stanowią:
- Walne Zebranie Członków Towarzystwa,
- Zarząd Towarzystwa,
- Komisja Rewizyjna.
§ 22
- Władze Towarzystwa wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym. Walne Zebranie może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
- Kadencja wszystkich wybieranych władz trwa 4 lata.
- Mandat członka Zarządu lub Komisji rewizyjnej wygasa w przypadku ustania członkostwa w Towarzystwie, rezygnacji z pełnienia funkcji, śmierci, utraty zdolności do czynności prawnych lub po upływie kadencji w dniu wyboru nowych władz.
- Członkowie wybierani do władz Towarzystwa mogą pełnić nieprzerwanie tę samą funkcję nie dłużej niż przez 3 kadencje.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów związanych z pełnieniem funkcji. Nie mogą jednak otrzymywać wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
§ 23
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Jeżeli w pierwszym terminie Walnego Zebrania Członków nie zebrano wymaganej liczby członków uprawnionych do głosowania (quorum), Walne Zebranie Członków może zostać zwoływane w drugim terminie, na którym uchwały zapadają zwykłą większością głosów bez względu na liczbę obecnych członków, chyba że Statut stanowi inaczej.
- W Walnym Zebraniu Członków mogą brać udział członkowie zwyczajni z głosem stanowiącym oraz członkowie honorowi i wspierający z głosem doradczym.
- Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków jest zwoływane przez Zarząd Towarzystwa raz w roku. Termin i miejsce Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków Towarzystwa Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania, informując o przewidywanym porządku obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie członków może być zwołane w każdym czasie przez Zarząd, z jego inicjatywy, lub na pisemny, uzasadniony wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa.
- Termin i miejsce Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Towarzystwa Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania, informując o przewidywanym porządku obrad.
- Podanie informacji o terminie, miejscu oraz porządku obrad Zwyczajnego oraz Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Towarzystwa może nastąpić poprzez umieszczenie stosownej informacji na stronie internetowej Towarzystwa.
§ 24
Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania należy:
- uchwalanie programu działań Towarzystwa,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami o rachunkowości,
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania Członków,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- dokonywanie zmian statutu,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- ustalanie najwyższej kwoty i charakteru zobowiązań, które może podejmować Zarząd Towarzystwa bez wcześniejszej uchwały Walnego Zebrania Członków,
- podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania do innych podmiotów krajowych i zagranicznych oraz w sprawie powołania odrębnych pomiotów,
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa i przeznaczenia jego majątku,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Towarzystwa,
- rozpatrywanie skarg członków Towarzystwa na działalność Zarządu,
- rozpatrywanie odwołań, o których mowa w §13 ust. 9 oraz §20 Statutu.
- podejmowanie uchwał w innych sprawach przedłożonych pod obrady Walnego Zebrania Członków.
§ 25
- Zarząd Towarzystwa jest organem wykonawczym Towarzystwa.
- Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków i reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
- Towarzystwa reprezentuje Prezes jednoosobowo lub dwóch członków Zarządu łącznie, z zastrzeżeniem ust. 4.
- Zarząd może ustanowić pełnomocników do prowadzenia określonych pełnomocnictwem spraw i w tym zakresie do składania oświadczeń woli, o których mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu.
- Zarząd Towarzystwa może udzielić pełnomocnictwa wyznaczonej osobie do przygotowywania dokumentów finansowych przeznaczonych do rozliczania projektów, a ponadto Zarząd Towarzystwa może udzielić pełnomocnictwa wyznaczonej osobie do potwierdzania za zgodność z oryginałami dokumentów związanych z przygotowywanymi projektami.
§ 26
- Zarząd składa się z 3 do 7 członków, w tym Prezesa Zarządu oraz dwóch zastępców.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
- Zarząd może przyjąć w drodze uchwały Regulamin Prac Zarządu.
- Nie można łączyć funkcji w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilość głosów, głos Prezesa ma decydujące znaczenie.
§ 27
Do kompetencji Zarządu należą wszelkie sprawy niezastrzeżone dla innych organów Towarzystwa, a w szczególności:
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Towarzystwa,
- kierowanie praca Towarzystwa,
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- przyjmowanie i wykluczanie członków Towarzystwa,
- wyróżnianie członków oraz nie zrzeszonych honorowymi dyplomami,
- powoływanie, stosownie do potrzeb, komisji specjalistycznych do realizacji celów Towarzystwa.
§ 28
Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Towarzystwa. Kontrola przeprowadzana jest nie rzadziej niż raz w roku.
§ 29
- Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 4 osób, w tym Przewodniczącego, dwóch zastępców oraz sekretarza.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdań z wyników kontroli z wnioskiem o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Towarzystwa,
- występowanie do Zarządu Towarzystwa o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
- przeprowadzanie innych działań kontrolno – sprawdzających zleconych przez Walne Zebranie Członków, wnioskowanych przez Zarząd Towarzystwa lub podejmowanych z własnej inicjatywy,
- wnioskowanie o odwołanie zarządu lub jego poszczególnych członków w razie jego bezczynności.
§ 30
- W razie, gdy skład wybieranych władz Towarzystwa ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze powołania, którego dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie można powołać nie więcej niż 1/3 składu organu.
- Kadencja członków organu powołanych w trybie, o którym mowa w ust. 1 wygasa wraz z kadencją pozostałych Członków Zarządu.
ROZDZIAŁ V
MAJATEK TOWARZYSTWA
§ 31
- Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i inne prawa majątkowe oraz środki pieniężne.
- Majątek Towarzystwa pochodzi:
- ze składek członkowskich,
- z dochodów z własnej działalności statutowej,
- z darowizn, zapisów, subwencji,
- z ofiarności publicznej.
- Funduszami i majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd.
- Wysokość składki członkowskiej jest corocznie rewaloryzowana co najmniej o wskaźnik inflacji, przy czym wysokość zrewaloryzowanej składki określa Walne Zgromadzenie w drodze uchwały.
- Składki płacone są przez każdego członka Towarzystwa poprzez przelew na wskazane konto bankowe, lub w gotówce Skarbnikowi Towarzystwa.
- Składki opłacane są nie późnej niż do końca marca każdego kolejnego roku przynależności do Towarzystwa.
- Funduszem i majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd.
- Towarzystwo prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
ROZDZIAŁ VI
ZMAINA STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§ 32
Zmiana Statutu wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. §23 ust. 3 nie stosuje się.
§ 33
- Rozwiązanie Towarzystwa następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością ¾ głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków, a także w innych przypadkach przewidzianych przepisami prawa. §23 ust. 3 nie stosuje się.
- W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zebranie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Towarzystwa.
§ 34
W sprawach nie uregulowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001r., Nr 79, poz. 855, z późn. zm.).